Een museum, een experience, noem het zoals u wilt. Bij The Upside Down in Amsterdam kunt u in elk geval weer even kind zijn. Het museum is een walhalla voor Instagrammers. Maar het gaat heus niet alleen om mooie decors. “Wij vertellen een eigentijds verhaal over Nederland.”
Perfecte plaatjes op sociale media. Het is belangrijker dan ooit. Niet zo gek dat er dan zoiets ontstaat als een ‘Instagrammuseum’. The Upside Down, tegenover de RAI, opende in de zomer van 2020 de deuren. Met vijfentwintig kamers en decors vol beleving hoopt het museum generatie Z aan te spreken. In Amerika zijn soortgelijke musea al langer booming business. “Alleen New York heeft al 24 Instagrammusea”, vertelt Andy Tiah, locatiemanager van The Upside Down.
“Ik noem wat wij doen graag een ‘experience’. Wij zijn geen culturele instelling en claimen ook niet het geschiedenisverhaal van Nederland te vertellen”, legt Andy uit. Dat betekent overigens niet dat The Upside Down alleen maar om mooie plaatjes draait. “We gaan iets doordachter te werk dan de concurrentie. We vertellen een eigentijds verhaal over Nederland. Toeristen denken bij ons land vaak aan klompen en tulpen. Terwijl dancemuziek een van de grootste exportproducten van ons land is. Dat weten heel veel mensen niet.”
Naast een vleugje historie moet een kamer ‘Instagrammable’ zijn, een optische illusie bevatten óf op de kop staan. Technieken worden toegepast om de kamer naar een nog hoger niveau te tillen. “Wij hebben, net als de concurrenten, een ballenbak”, stelt Andy. “Maar bij ons staat-ie in het teken van inclusiviteit. Hier unt u echt zijn wie u wilt zijn. Daarom staat er een regenboog en kunt u zelf de kleur van de ballen kiezen.”
Kortom, achter iedere deur zit weer een andere wereld. Zelf is Andy fan van The Royal Room. Een koningsblauwe kamer met statige portretten die volledig op z’n kop gebouwd is. “In die schilderijen hangen geen foto’s van ons koningshuis, maar juist van sterke contentmakers van dit moment. Want ‘content is king’. Denk bijvoorbeeld aan rapper Frenna of presentator Tim Hofman.” Ook de kamer ‘The infinity’ is een persoonlijke favoriet. “Die kamer is een knipoog naar de Deltawerken. We leven 3,5 meter onder de zeespiegel, daarom is deze kamer 3,5 meter hoog. Door spiegels lijkt de kamer vol kwallen oneindig te zijn."
Interactief bezig zijn tussen mooie decors en ondertussen ook nog wat opsteken. ‘Edutainment’ noemt Andy het. Hij voorziet dat de trend de komende jaren nog verder groeit. Om interessant te blijven wisselt The Upside Down af en toe decors, net zoals een traditioneel museum de collectie wisselt. Na anderhalf jaar is het in elk geval een succes te noemen. Zo’n succes zelfs dat het bedrijf nadenkt over uitbreiding in Europa. En niet alleen jonge meiden waarderen het museum. “Er komen hier ook zakenlui. Dan zijn ze naar een beurs in de RAI geweest en is hier nog de brainstormsessie. Of ze komen naar deze locatie voor een marketingevent van een merk als Magnum. Juist de mannen in pak liggen vaak als eerste in de ballenbak.”
“We hadden een partij nodig die ons goed kon vertellen wat er allemaal nodig is qua verzekeringen.” legt locatiemanager Andy Tiah uit. MZA werd die partij. Of zoals Andy het noemt: een adviesbureau. “Wij werken hier met veel jonge ambitieuze collega’s, dus burn-outs liggen op de loer. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook trampolines, dus aansprakelijkheid moet goed gedekt zijn. MZA denkt heel fijn met ons mee, de samenwerking is perfect.”