Al jarenlang kloppen horeca-eigenaren bij Molenaar & Zwarthoed Adviseurs aan met vragen. In 2017 ontstaat daarom het idee om een platform te creëren speciaal voor deze sector. Restauranthouders, hoteleigenaren en uitbaters van cafés kunnen er terecht voor advies. Sinds maart 2021 staat het platform op eigen benen.
Mensen uit de horeca zijn loyaal en werken heel hard, legt Johan Schilder van Molenaar & Zwarthoed Adviseurs (MZA) uit. “Maar ze voldoen op de een of andere manier niet altijd aan alle aanvullende wettelijke eisen.” Om problemen te helpen oplossen zoekt MZA partners voor het platform. Van advocaten die gespecialiseerd zijn in arbeidsrecht tot horecamakelaars. En van een partij die afzuigkanalen reinigt tot een beveiligingsspecialist. “Alle partners die zijn toegelaten handelen in het belang van de klant.” Een stukje service naar de klant, en dat heeft lang niet altijd te maken met verzekeringen.
Sinds maart 2021 is het platform onafhankelijk. “Juist om het platform te laten groeien hebben we er een zelfstandige BV van gemaakt”, legt Johan uit. Om het zo zuiver mogelijk te houden heeft het platform nu een eigen bestuur en secretariaat. De naam blijft wel behouden. Inmiddels is MZA Horeca namelijk al aardig ingeburgerd in de sector. Zo was het platform onder andere twee keer hoofdsponsor van de NoordHollandse Horecabeurs. “Daarnaast is de naam een soort eerbetoon aan Molenaar & Zwarthoed Adviseurs, die gespecialiseerd zijn in het ontzorgen van klanten”, aldus Johan.
Een van de partners is Hans Dashorst, eigenaar van De Restaurantcoach. Hij geeft horeca-advies, gastvrijheidstrainingen en helpt met ondernemersplannen. “Vanuit mijn cliënten kreeg ik vaak vragen als: ‘hoe moet ik dit oplossen’ of ‘weet jij een goede verzekeringsagent’. Omdat ik ben aangesloten bij MZA Horeca kan ik mijn klanten eenvoudig doorverwijzen. Het platform biedt allerlei disciplines onder één dak.” Ook Willem de Beukelaer, eigenaar van De Horecabeukers (interieurbouw en logistieke oplossingen), sloot zich aan bij het platform MZA Horeca. “Dit kwam op het juiste moment op mijn pad. Er is vanuit de markt echt behoefte aan dit soort platforms. Ik krijg wekelijks vragen als ‘weet jij iemand voor goede tegels’ of ‘ik stoot hier telkens mijn been tegen de koelkast, hoe lossen we dat op.’ De horeca is slijtagegevoelig doordat er veel mensen komen. Dat heeft MZA heel goed begrepen. Er is op veel gebieden behoefte aan advies.”
Hans: “Je deelt je kennis met partijen, maar ik heb ook al op allerlei vlakken kennis vergaard. Zo wist ik bijvoorbeeld niets over de methode voor het vetvrij maken van afzuigpijpen door de BDC group. Het zijn soms hele simpele dingen, maar ze moeten wel gebeuren.” Natuurlijk levert het platform Hans en Willem business op, partners verwijzen namelijk makkelijk naar elkaar door. Toch komen er geen agressieve verkooptechnieken aan te pas. Hans: “Als ik bij een klant kom en die vertelt dat hij wil verbouwen, dan vraag ik of ik hem iemand mag aanbevelen. Ik heb wel informatie van partners in mijn tas, maar die leg ik nooit zomaar op tafel.” Willem vult aan: “Het platform is heel vrij. Je hoeft geen lid te worden. En als je wel met De Restaurantcoach wil werken maar niet met de andere partijen, dan kan dat. MZA Horeca is er om het ondernemers makkelijk te maken.” Volgens Hans hebben alle partners dezelfde filosofie, namelijk ‘meer doen dan we beloven’. “We versterken elkaar binnen dit platform.”
Inmiddels zijn er vijftien partners aangesloten en wordt een nieuwe website voor MZA Horeca gebouwd. Hans: “We komen straks met een openingspakket, iedere partner biedt een helpende hand tegen gereduceerde tarieven.” Het platform groeit nog altijd; zo wordt nu gepraat met een specialist in vergunningen. Zeker handig in coronatijd, waar veel horecaondernemers hun terras willen uitbreiden.
MZA horeca is te bereiken via 06-17443599 of secretariaat@mzahoreca.nl.